Idővonat Alapítvány
Kereső
Keresett szöveg
Hírlevél
e-mail cím
Idővonat Olvasónapközi
A 2009. év az „IDŐVONAT”- programok sorában immár a huszonkettedik. Rendezvényünkre – ebben az évben először – pécsi, felső tagozatos, ún. hátrányos helyzetű, illetve nagycsaládban élő általános iskolás tanulókat hívtunk meg. Alapvető céljaink közé a komplex olvasásfejlesztés, a résztvevők könyv- és könyvtárhasználati ismereteinek bővítése, a gyerekek olvasással kapcsolatos szemléletének formálása, valamint az iskolában megtanultak kiegészítése tartozott. Mindez természetesen nagyon játékosan, életszerűen, a gyerekek életkorának megfelelően, ahol játszva-tanulva megismerkedhettek a gyermekirodalom gyöngyszemeivel…
 
Képzeletbeli „IDŐVONAT”-unk ebben az évben egy új olvasásfejlesztési programot indított el: „NÉZZ, LÁSS, OLVASS…! címmel.  A napközis táborozás társszervezője a Pécsi Városi Könyvtár volt. A rendezvény legfontosabb célja a pécsi hátrányos helyzetű (egyszülős vagy nagycsaládban élő) általános iskolás korú gyermekek könyv- és könyvtárhasználati ismereteinek bővítése, valamint egyúttal játszva-tanulva - az olvasás megszerettetése volt. A napközis tábor résztvevői tematikus programok során fejleszthették irodalmi műveltségüket is. A feladatok irányítói és segítői ebben az évben is a kiscsoportvezetők voltak.
 
Röviden arról, hogy mi is történt 2009-ben az „IDŐVONAT utasaival”…
 
Első „állomásunk” (június 22.): a „Meseözön” – mesefigurák minden mennyiségben címet kapta.
Ezen a napon a mesék kerültek a középpontba. Először – mintegy motivációként – egy találós kérdésekkel teli mesét hallgathattak meg a résztvevők. Majd következett a délelőtti foglalkozás csoportfeladata: Andersen: Jól van apjuk! című meséjszerepelhettek. ét dramatizálták a gyerekek, majd jelmezeket készítettek hozzá, s plusz feladatként még, ún. jellegzetes mesetárgyakat (varázsló bagoly, sárkány, boszorkánykalap, királyi korona) építettek bele az amúgy is mulatságos történetbe.
A hangulatos és tanulságos program tehát már az első napon is nagyon jól sikerült, külön örömet okozott a gyerekeknek, hogy a saját maguk által készített jelmezekben, kellékekben
 
 
A második témánk (június 23.): a „MÁGIA VILÁGA” - Varázsló vagy mugli?[1] – a sikeres ifjúsági irodalom volt.
A témakörhöz kapcsolódva a közkedvelt gyermekirodalom alkotásai kerültek előtérbe. Elméleti és vizuális kérdésekre épülő feladatlapot oldottak meg a résztvevők: J.  K. Rowling; Békés Pál; Frank L. Baum; Debra Doyle és Michael Ende művei alapján.
A megoldáshoz valamennyi könyvet kézbe kellett venni a gyerekeknek, hogy minél pontosabban válaszoljanak a kérdésekre, mert csak így tudtak sok pontot szerezni a csoportjuknak. Az különösen tetszett a résztvevőknek, hogy voltak, ún. gyorsasági (időre végezhető) feladatok is.
 
A következő napi feladatunk (június 24.): a Maszat-hegy és társai[2] – a gyermekversekhez kapcsolódott.
Régóta ismert és mai költemények kerültek terítékre „Maszat-hegy és társai…” címmel. A nap legérdekesebb feladata az volt, hogy Varró Dániel: A szilvalekvár és a Zabpehely című versét sorok alapján, Gazdag Erzsi: Meseboltját pedig szavakból kellett összerakni a résztvevőknek. Végül pedig – a megadott szavak és kifejezések alapján - versíró-verseny következett, amelyben természetesen kitűnő alkotások is születtek.
 
A negyedik nap (június 25.) délelőttjén a foglalkozások helyett a táborlakók pécsi kiránduláson vettek részt. A célpont a pécsi belvárosban található Akvárium-Terrárium és a Mecsek hegység természetrajzát bemutató Természettudományi Múzeum volt.
A program nagyon tetszett a gyerekeknek, még akkor is, ha tudták, hogy mindenre figyelniük kell, mert másnap az akadályversenyen a programhoz kapcsolódó totó vár majd a csoportokra…
 
Az utolsó témakörünk a napközis táborozás során (június 26.): egy olvasás- és szövegértési, illetve ügyességi játékokból álló akadályverseny volt.
Az 5 állomásból álló programon, ami - a csoportok közötti verseny záróakkordjaként – ügyességi és elgondolkodtató próbákat is magába foglalt: volt menetlevél rajzolás, mágneses hal-halászat és lufifújás időre, szövegrészletek felismerése, különböző nehézségi fokokból álló művelődéstörténeti kérdéssorozat, természettudományos totó, valamint bio-kép készítés is.
**********
Az olvasásfejlesztési programsorozat ideje alatt volt még folyóiratokhoz kapcsolódó játékos verseny is: a Süni és a 2Zsiráf című természettudományos, illetve ifjúsági kiadványokkal ismerkedtek meg a résztvevők. A feladatok során érdekes kérdésekre kerestek válaszokat, feladatlapot oldottak meg, s saját maguk is terveztek hozzájuk címlapot.
 
A résztvevők író-olvasó találkozókon is részt vehettek, ahol a gyerekek lehetőséget kaphattak arra, hogy a könyvek szerzőivel élőben is megismerkedhessenek. Így vendégünk volt június 23-án Méhes Károly író, újságíró, majd június 24-én Duga Boglárka költő, alkotóművész is.
 
A délelőtti csoportversenyek fárasztó munkáját délutánonként manuális tevékenységekkel is feloldottuk. Ezek egy része szervesen kapcsolódott a délelőtti feladatokhoz (pl. a korona hajtogatás a mesedramatizáláshoz) is. Egyúttal az érdekes és különleges kézműves-foglalkozáson ügyességüket és kreatívitásukat is kipróbálhatták a résztvevők. Így volt négyszínű origami koronakészítése; 4, 6 és 8 szirmú selyemvirág alkotása; s a legérdekesebb: biokép tervezése, melyhez a pécsi Megyeri tér környezetében található (nem élő növényről leszedett!) anyagokat használhatták fel a gyerekek.
 
********
Mindezek alapján, ha visszatekintünk az elmúlt 5 napra, azt hiszem a napközis tábor valamennyi résztvevőjében rengeteg kellemes és jó emlék halmozódott fel. A gyerekek az utolsó napon egy értékelő lapot töltöttek ki, amelyből kiderült, hogy ők hogyan értékelték a közösen eltöltött napokat. Hogy mi a véleményük a napközis táborról?! Bizonyságul álljon itt néhány vélemény:

"A feladatok nem voltak könnyűek, de nem is voltak nehezek.”
„A foglalkozások során nagyon jó dolgokat csináltunk.”
„Nekem legjobban az újságozás [1] tetszett, mert érdekes dolgokról olvashattunk, hallhattunk.”
 „ A Mágia Világa - nap volt a legjobb, mert nagyon szeretem a varázslókat, a varázslást.”
„A vendégeknek [2]   örültem, mert érdekes dolgokat tudtam meg tőlük.”
„ Az Akvárium-Terrárium klassz volt, mert szeretem az új és érdekes információkat az állatokról.”
„A korona hajtogatása volt a legjobb, mert a versenyben mi lettünk az elsők, s a miénk lett a legszebb.”
 „Minden tetszett, minden jó volt.”